Rejestracja
w bazie BDO
BDO – rejestr firm wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Pamiętaj, opłatę roczną BDO musisz uiścić do końca lutego każdego roku!
Co to jest rejestr BDO?
Brak wywiązania się z obowiązku rejestracji do bazy BDO niesie za sobą nieprzyjemne konsekwencje, między innymi w postaci dotkliwych kar finansowych. Rejestr jest narzędziem informatycznym, które gromadzi informacje o podmiotach, które wprowadzają na rynek produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami. Ma za zadanie służyć nie tylko organom administracji państwowej czy inspekcji ochrony środowiska, ale również przedsiębiorcom. W przypadku przedsiębiorców transportujących odpady, po uzyskaniu wpisu do rejestru, nie ma już konieczności uzyskiwania zezwoleń na transport odpadów.
Jak uzyskać wpis do rejestru BDO?
Aby uzyskać wpis do rejestru należy złożyć wniosek do właściwego marszałka województwa. Posiadacze odpadów, o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1–5 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. odpadach, zostaną wpisani do rejestru z urzędu przez marszałka województwa, właściwego ze względu na miejsce wykonywania działalności. Podmioty, które dotychczas były zarejestrowane w rejestrach prowadzonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ) czyli:
- rejestrze przedsiębiorców i organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, oraz
- rejestrze wprowadzających baterie lub akumulatory oraz prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii i zużytych akumulatorów,
będą wpisywane do nowego rejestru z urzędu przez właściwego marszałka województwa. Dokonując wpisu marszałek województwa przydziela nowy numer rejestrowy.
Ile kosztuje wpis do rejestru BDO?
1. mikroprzedsiębiorców – wynosi 200,00 zł,
2. przedsiębiorców innych niż przedsiębiorcy, o których mowa w pkt 1 – wynosi 800,00 zł;
Opłata roczna dla:
1. mikroprzedsiębiorców – wynosi 200,00 zł,
2. przedsiębiorców innych niż przedsiębiorcy, o których mowa w pkt 1 – wynosi 800,00 zł.
Opłaty rocznej nie uiszcza się w roku, w którym została uiszczona opłata rejestrowa.
Kto musi złożyć wniosek o wpis do rejestru BDO?
Kto nie musi mieć wpisu w BDO?
Rejestracja w BDO krok po kroku
Rejestr BDO i związane z nim obowiązki
Specjaliści firmy Eko Cykl Sp. z o.o. na bieżąco czuwają nad zmianami zachodzącymi w przepisach prawnych i przedsiębiorstwie klienta. Zapewnia profesjonalną pomoc we wpisaniu firmy do rejestru – Bazy Danych o Odpadach (BDO), aktualizacji danych dotyczących zmian zachodzących w firmie, a także zapewnieniu bezpieczeństwa związanego z terminowym wypełnianiem obowiązków i przestrzeganiem przepisów prawa związanych z gospodarowaniem odpadami.
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami została uruchomiona 24 stycznia 2018 roku i dotyczy między innymi:
- wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz autoryzowanych przedstawicieli,
- wprowadzających baterie i akumulatory,
- wprowadzających pojazdy,
- producentów, importerów i wewnątrzwspólnotowych nabywców opakowań,
- wprowadzających na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
- wprowadzających na terytorium kraju produkty, m.in.: opony, oleje smarowe, itp.
Każdy podmiot zarejestrowany w Bazie Danych o Odpadach, otrzymuje indywidualny dziewięciocyfrowy numer rejestrowy, który od momentu nadania, umieszcza się na wszystkich dokumentach związanych z prowadzoną działalnością. Za brak numeru rejestrowego BDO na dokumentach związanych z działalnością w zakresie produktów i odpadów grożą wysokie kary: od 5 000 zł do nawet 1 000 000 zł.
Rejestr podmiotów wiąże się z dwiema opłatami. Są to opłata rejestrowa oraz opłata roczna, które uzależnione są od wielkości przedsiębiorstwa.
W ramach współpracy firma Eko Cykl Sp. z o. o. oferuje:
Przygotowanie wniosku o wpis do rejestru
Wszystkie podmioty zobowiązane do rejestracji w bazie powinny były uzyskać wpis w terminie 6 miesięcy od daty utworzenia rejestru to jest do 24 lipca 2018 roku.
Na złożenie wniosku każdy z podmiotów, zobowiązanych do prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości z zakresu gospodarki odpadami otrzymał 30 dni.
Aktualizację wniosku do rejestru BDO
Jeżeli w przedsiębiorstwie zaszły jakiekolwiek zmiany związane z prowadzoną działalnością w zakresie gospodarki odpadami np. wytwarzane są dodatkowe odpady (kody odpadów), które nie zostały zgłoszone we wniosku o wpis do rejestru, należy ująć to we wniosku aktualizacyjnym. Czas przewidziany na złożenie wniosku wynosi 30 dni.
Wykreślenie z rejestru BDO
WAŻNE INFORMACJE
Zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2422) podmioty będące:
- wprowadzającym sprzęt,
- autoryzowanym przedstawicielem,
- zbierającym zużyty sprzęt,
- prowadzącym zakład przetwarzania,
- prowadzącym działalność w zakresie recyklingu,
- prowadzącym działalność w zakresie innych niż recykling procesów odzysku,
- organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
były obowiązane złożyć do 28 lutego 2018 r. wniosek o zmianę wpisu w nowym rejestrze przez wypełnienie formularza aktualizacyjnego, zawierającego w szczególności informacje w zakresie grup sprzętu, o których mowa w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. 1688). Oznacza to, że podmioty te musiały zaktualizować dane zawarte w nowym rejestrze podziałem na 6 grup sprzętu, który obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. (do 31 grudnia 2017 r. obowiązywał podział na 10 grup sprzętu zgodnie z załącznikiem nr 6 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym).
Natomiast podmioty działające w zakresie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, które rozpoczynają swoją działalność, czyli nie były wpisane do rejestru prowadzonego przez GIOŚ, od dnia utworzenia nowego rejestru do 31 grudnia 2018 r., były zobowiązane przesłać do GIOŚ kopię wniosku o wpis do rejestru (składanego do marszałka województwa) sporządzonego w formie pisemnej.
Oświadczenia o poprawności danych zawartych we wpisie i o rodzaju przedsiębiorcy w podziale na województwa:
Chcesz wiedzieć więcej na temat BDO i obowiązkowym wpisie do rejestru?
Mariusz szabłowski – opiekun projektu
