W bieżącym numerze próbujemy przybliżyć problematykę zrównoważonego rozwoju – mamy nadzieję, że każdy znajdzie coś dla siebie – zarówno najmłodszy czytelnik, jak i rodzic czy wychowawca. Poprzez artykuły, zagadki i konkursy chcemy nauczyć Was, że nie należy kupować zbędnych produktów, lecz warto wybierać te z recyklingu lub nadające się do recyklingu, segregować odpady, by wykorzystać ponownie zawarte w nich surowce poprzez recykling.
W numerze znajdziesz niespodziankę idealną na wakacyjny wyjazd – dmuchaną piłkę plażową!
Co w numerze?
Dla najmłodszych
- Co słychać u Państwa Puszczyków? Lekcja przyrody
Opowiadanie dla dzieci
- Czyj to cień?
Dopasuj cień do odpowiedniego zwierzęcia
- Królestwo motyli – kolorowanka
Kolorowanka
- Zgaduj z MiniLO i Anielą
Zgadywanka o odpadach
- Gry z upcyklingu
Wakacje już blisko! Zapewne spędzacie teraz dużo czasu na świeżym powietrzu. MiniLO i Aniela także – uwielbiają wszelkie podwórkowe zabawy! Zdradzą Wam dziś sekret, jak w łatwy sposób wykonać gry z upcyklingu, które z pewnością urozmaicą Wasz wolny czas. Wykorzystajcie je podczas wakacyjnych wyjazdów, postojów w podróży, letnich pikników i codziennych zabaw.
- Kto tu tak naśmiecił?
Zabawa na spostrzegawczość
- EkoŁamigłówki
Anagramy i rebusy
- Kakao rośnie na drzewach
Gorzka, nadziewana, truskawkowa, z orzechami, bakaliami, mleczna… Czy już wiecie, o czym mowa?
- Labirynt
Pomóż MiniLO zrobić zakupy. Przeprowadź go przez labirynt.
- Co z tym zrobić?
Jak postąpić z zepsutymi lub niepotrzebnymi przedmiotami?
- Origami – łódka
Tym razem proponujemy coś naprawdę łatwego – papierową łódkę. Z niewielką pomocą rodziców poradzą z nią sobie nawet najmłodsi. Jeśli wykonacie ją z nieco grubszego papieru, będzie można wykorzystać ją do zabawy nad wodą podczas letniego wypoczynku.
- Ilustrowany EkoSłowniczek
Wyjaśniamy trudne pojęcia dotyczące ekologii.
- Już jest – nasza pójdźka!
MiniLO i Aniela adoptowali sowę pójdźkę z Warszawskiego ZOO. Było to możliwe w ramach Honorowej Adopcji Zwierząt, która prowadzona jest przez Fundację Panda. Dzięki tej akcji możliwe jest wsparcie utrzymania zwierząt, które na co dzień są jeszcze bardziej dopieszczane. Cieszymy się z powiększenia naszej rodzinki i będziemy informować o losach pójdźki.
Ekoedukacja
- Ekofabryka – czy to możliwe?
Każdego dnia korzystamy z wielu różnych przedmiotów i urządzeń. Często nie zdajemy sobie nawet sprawy, skąd one pochodzą i jak powstały. Większość z nich została wyprodukowana w jednej z wielu tysięcy fabryk, które działają na całym świecie.
- Lektury MiniLO i Anieli
- Czym jest zrównoważony rozwój i jego wpływ na środowisko
Czy być zielonym to znaczy czuć się źle jadąc samochodem, wytarzać się w trawie, wyglądać jak żaba, ogórek albo ufoludek? Nie! Być zielonym to znaczy rysować po dwóch stronach kartki, zapalać światło tylko wtedy, kiedy tego potrzebujemy, oddawać swoje za małe ubrania młodszym kolegom i koleżankom, szukać nowych sposobów oszczędzania energii i wody. Pamiętajcie, żeby przypominać dorosłym, że warto być zielonym!
- Nasze Konkursy
- Jak długo żyją rzeczy, jeśli nie są poddane recyklingowi?
- Czy oszczędzanie się opłaca?
Czym kierujesz się podczas kupowania ubrań, kosmetyków, zabawek bądź produktów spożywczych? Często głównym kryterium wyboru jest cena produktu, a nie jakość, miejsce wykonania, posiadane certyfikaty albo skład. W ten sposób bardzo często nabywamy produkty gorszej jakości i niezbyt trwałe. Czy to się nam opłaca?
- Odpady czy surowce?
Wytwarzanie produktów oraz opakowań zaczyna się od surowców pierwotnych, pochodzących wprost ze środowiska naturalnego. Są nimi drewno, piasek, ropa naftowa, boksyt i wiele innych materiałów, które wydobywamy z Ziemi, a następnie zamieniamy w papier, szkło, plastik, metal… Większość z tych surowców jest ograniczona ilościowo. Wkrótce ich zapasy się wyczerpią.
- Czary – mary nie mam pary. Co się dzieje z gatunkami?
Czy wiecie, ile jest gatunków na świecie? Co z tymi, które giną? Jaki jest wpływ gospodarki i cywilizacji na ten proces?
- Drzewo – kartka – makulatura… Co dalej?
Wiosna i lato to czas, kiedy nawet najwięksi maruderzy nie mają wyboru i muszą docenić uroki otaczającej nas przyrody. To właśnie teraz chętnie wybieramy się do znajdującego się z dala od miejskiego zgiełku lasu. Skupiska leśne to nie tylko wspaniałe miejsca wypoczynku, ale również dom dla wielu zwierząt i naturalna „fabryka” czystego powietrza. Dlatego tak ważne jest, żebyśmy starali się ocalić wszystkie „zielone ostoje” i zadbali o to, by było ich jak najwięcej. Tylko co my możemy właściwie zrobić, żeby uratować jak najwięcej drzew? Odpowiedź jest prosta – należy zacząć od prawidłowego postępowania z odpadami papierowymi.
- Metal cenniejszy niż złoto?
Dawniej ten wyjątkowy materiał był cenniejszy od złota. Dziś, jako surowiec wtórny, jeszcze bardziej zyskuje na wartości. O czym mowa? Oczywiście o aluminium.
- Obcowanie z przyrodą ma być przyjemnością
Rozmowa z Mają Popielarską
obcowanie z przyrodą może być przyjemnościa rozmowa z mają popielarską
- Ekopoliglota
Dla wszystkich, którzy lubią się uczyć, kolejna porcja słówek z różnych stron świata.
Klub EkoEdukatora
- Zrównoważony rozwój w placówkach oświatowych
Czy szkoły i przedszkola funkcjonują zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju? Czy edukują swoich podopiecznych w tym zakresie? Czy warto to robić i co można zyskać? Jak wypadają polskie szkoły na tle placówek zagranicznych? Na te wszystkie pytania odpowiemy wraz z nauczycielami, których placówki podjęły się wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju. Zaprezentujemy również wyniki badań, które zrealizowano w szkołach polskich i brytyjskich.
- Przedszkole na rzecz zrównoważonego rozwoju
Istoty ludzkie są w centrum zainteresowania w procesie zrównoważonego rozwoju. Mają prawo do zdrowego, twórczego życia w harmonii z przyrodą (…)
- Scenariusz lekcji
OCHRONA WÓD I RACJONALNE GOSPODAROWANIE ZASOBAMI WODNYMI
Scenariusz lekcji dla klas I-III szkoły podstawowej
- „Wstrzymać nauczycieli – poruszyć uczniów”, czyli ciekawa edukacja ekologiczna
Celem nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej jest stworzenie solidnego fundamentu wiedzy przyrodniczej w zakresie czterech nauk przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Jak przekazać tak ogromną wiedzę uczniom na tym etapie edukacji? Jak wpłynąć na postawy uczniów i ich stosunek do przyrody? Jak ciekawie uczyć treści ekologicznych na lekcjach przyrody?
- Co to jest zrównoważony rozwój?
Artykuł nadesłany na konkurs dla nauczycieli
Leave A Comment