SPIS TREŚCI
- Uwaga, przedsiębiorcy! Wejście w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw poszerzyło listę instytucji mających dostęp do rejestru BDO.
- Kto zyskał dostęp do BDO?
- Po co KAS-owi dostęp do BDO? Narzędzie do wykrywania przestępstw skarbowych
- Co to oznacza dla Twojej firmy?
- Jak uniknąć problemów z BDO?
Uwaga, przedsiębiorcy! Wejście w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw poszerzyło listę instytucji mających dostęp do rejestru BDO.
Sprawdź, kto teraz będzie mógł kontrolować Twoje dane i jak się na to przygotować, aby uniknąć problemów.
Kto zyskał dostęp do BDO?
Na mocy ustawy z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, do listy jednostek administracji publicznej mających bezpośredni wgląd w rejestr BDO dodano:
- Krajową Administrację Skarbową (KAS),
- Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB).
Zmiana przepisów ustawowych, wymaga dostosowania do ich brzmienia przepisów wykonawczych, dlatego 18 lutego br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, mającego zastąpić dotychczas funkcjonujące rozporządzenie z 9 grudnia 2022 r.
Po co KAS-owi dostęp do BDO? Narzędzie do wykrywania przestępstw skarbowych
Uzasadnienie do projektu rozporządzenia, wskazuje że nadanie KAS dostępu do BDO ma na celu usprawnienia jej działania w zakresie kontroli podmiotów i wykrywania potencjalnych przestępstw skarbowych związanych z gospodarką odpadami. Natomiast konieczność przyznania dostępu IOŚ-PIB do BDO wynika z realizacji zadań dotyczących prac wytwórczych BDO i agregowania danych z BDO, na potrzeby i zlecenie Ministra Klimatu i Środowiska, jak również ze względu na zadania własne IOŚ-PIB, w których dostęp do danych zawartych w BDO jest niezbędny.
Co to oznacza dla Twojej firmy?
Każdy przedsiębiorca zarejestrowany w BDO, musi mieć świadomość, że jego działalność jest pod lupą różnych jednostek. Organy kontrolne mogą weryfikować poprawność Twoich wpisów w BDO, sprawdzać sprawozdawczość i kontrolować, czy prawidłowo gospodarujesz odpadami. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, mogą wzywać do wyjaśnień lub wszcząć kontrolę w Twojej firmie.
Jak uniknąć problemów z BDO?
Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że BDO to kluczowe narzędzie w zarządzaniu gospodarką odpadami, które pomaga w śledzeniu przepływu odpadów i zwalczaniu nadużyć. Aby uniknąć problemów, zadbaj o:
- Monitorowanie zobowiązań środowiskowych: Regularnie sprawdzaj swój profil środowiskowy, np. za pomocą naszego narzędzia „TPŚ” https://ekocykl.pl/twoj-profil-srodowiskowy/ lub konsultacji z naszymi specjalistami.
- Aktualność danych w BDO: aktualizuj wszelkie zmiany w działalności mające wpływ na BDO.
- Doradztwo środowiskowe i/lub audyt środowiskowy: jeżeli masz wątpliwości i problemy z identyfikacją przepisów i obowiązków, skorzystaj z pomocy specjalistów na miejscu w Twojej firmie, aby zidentyfikować ewentualne niezgodności i uporządkować procesy.
Dzięki tym krokom skutecznie uporasz się z obowiązkami BDO i unikniesz kar. Chcesz mieć pewność, że Twój wpis w BDO jest prawidłowy i działasz zgodnie z prawem?
Skontaktuj się z Eko Cykl Sp. z o.o.!
Leave A Comment